Het starten van een bedrijf in Nederland – Deel 1.

Het starten van een bedrijf in Nederland – Deel 1.

Voordat u zelfstandige activiteiten start in Nederland en naar de Kamer van Koophandel gaat om uw bedrijf te registreren, moet u de volgende vragen overwegen:

  • Goedkeuring van uw bedrijf in Nederland
  • Opstellen van een bedrijfsplan
  • Selecteren van de naam en rechtsvorm van uw bedrijf
  • Belasting- en verzekeringsverplichtingen
  • Bepalen van de vestigingsplaats en locatie
  • Het modelcontract dat door de belastingdienst wordt geaccepteerd en op basis waarvan u als ondernemer kunt opereren

Registratie

EU-burgers hebben geen vergunning nodig om in Nederland te wonen en te werken. Het is echter belangrijk om u te registreren bij de Nederlandse autoriteiten voor belasting, verzekering, ondersteuning en andere administratieve zaken. Als u langer dan 3 maanden in het land verblijft, moet u zich registreren bij de lokale gemeente (Gemeente).

Het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken zal uw bedrijf beoordelen op basis van verschillende criteria, waaronder persoonlijke ervaring (opleiding, vorige banen, bedrijven), bedrijfsplan en economische waarde (investering, toegevoegde waarde). U moet een minimumscore behalen op deze beoordeling om de vergunning te verkrijgen. (Let op: deze beoordeling stelt geen al te hoge eisen.)

BSN- of RSIN-nummer

Wilt u uw eenmanszaak registreren? In dat geval wordt u geregistreerd bij de belastingdienst op basis van uw Burgerservicenummer (BSN). Wilt u de rechtsvorm van uw bedrijf wijzigen van eenmanszaak? Als u niet langer als eenmanszaak actief bent, zal de Kamer van Koophandel u een Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN) toekennen. Na het verkrijgen van het BSN- of RSIN-nummer ontvangt u een belastingnummer of btw-nummer. Voor meer informatie kunt u terecht op www.kvk.nl.

Registratie bij de Kamer van Koophandel

Nadat u succesvol de rechtsvorm van uw bedrijf heeft bepaald, kunt u uzelf registreren bij de lokale Kamer van Koophandel. U bent verplicht uw bedrijf binnen één week voor of na de start van uw bedrijfsactiviteiten te registreren. Tijdens de registratie moet u een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) tonen. Daarnaast moet u een geregistreerd adres hebben in Nederland, of indien niet beschikbaar, een buitenlands correspondentieadres. Als u uw bedrijfsactiviteiten uitvoert vanuit een gehuurde ruimte in plaats van uw huis, moet u het huurcontract bij de registratie overleggen.

Let erop dat de gevraagde documenten bij de Kamer van Koophandel altijd worden ondertekend door de juiste persoon (eigenaar, mede-eigenaar). Als uw registratie succesvol is, ontvangt u van de Kamer van Koophandel een identificatienummer met 8 cijfers, dat vermeld moet worden in alle officiële correspondentie daarna.

De registratieformulieren zijn beschikbaar op de website van de Kamer van Koophandel, alleen in het Nederlands (en soms in het Engels).

Na registratie is het de verantwoordelijkheid van de ondernemer om de gegevens up-to-date te houden.